Ansvarsfullhet

Blodtjänsts grundläggande uppgift är att hjälpa patienter tillsammans med blodgivare och vårdpersonal. Ansvarsfullhet är en naturlig del av vår verksamhet. Vi ser till att donationen är säker och att gåvan från givaren används så effektivt, ändamålsenligt och snabbt som möjligt för patienternas bästa. Vi upprätthåller en stabil ekonomi som tål snabba förändringar i verksamhetsmiljön. Våra förvaltare är engagerade i FN:s principer för ansvarsfulla investeringar.

Solpaneler på taket av Blodtjänstens huvudkontor

Vi bedömer och hanterar aktivt riskerna i vår verksamhet och säkerställer vår driftsäkerhet både under normala förhållanden och genom att förutse nödsituationer. Vi utvecklar vår beredskap aktivt genom samarbete med myndigheter, övningar och beredskapsplanering. Blodtjänst arbetar alltid enligt 24/7-principen och är beredd att snabbt reagera på patientbehov, till exempel vid stora olyckor. År 2024 startade vi plasmainsamling för läkemedelsråmaterial för att förbättra plasmas självförsörjning i Europa. Vi definierade också principerna för ansvarsfull användning av artificiell intelligens och etablerade en arbetsgrupp för artificiell intelligens som ansvarar för att bedöma effekterna av AI-system.

När det gäller miljöansvar genomför vi Finlands Röda Kors riktlinjer för klimathållbarhet genom att minska klimatpåverkan från vår egen verksamhet. Blodtjänsts elavtal är 100 % förnybar el och vid vårt huvudkontor i Vanda använder vi återvärme. År 2024 förbättrade vi ytterligare energieffektiviteten vid vårt huvudkontor genom energioptimering. Dessutom installerade vi ett solkraftverk på taket av vårt huvudkontor, som producerade 127 MWh el till oss vid årets slut. Solkraftverket täcker framöver cirka 12 % av vårt huvudkontors elbehov.

Under året minskade vi målinriktat flygtransporter i samarbete med våra sjukhuskunder. Vid planerade lagerpåfyllningar av blodprodukter kunde flygtransporter minskas med upp till 45 % utan att äventyra tillgången på produkter. Vi fortsatte också att stödja bilfri pendling med tjänstecyklar och pendlingstillägg.

Välbefinnandet i vår arbetsgemenskap är ett viktigt värde för oss. Vi stödjer våra medarbetares välbefinnande genom att tillhandahålla omfattande företagshälsovårdstjänster. År 2024 lade vi till lågtröskel mentalvårdstjänster som en del av vår företagshälsovård. Under året stödde vi också våra medarbetares resurser och återhämtning på jobbet genom personalutbildningar. Vi utarbetade en jämlikhetsplan och genomförde DEI-utbildning för alla chefer, vilket hjälper oss att främja mångfald, jämlikhet och inkludering. Vi införde också Röda Korsets gemensamma handlingsmodell för att förebygga och hantera konflikter i arbetsgemenskapen. Dessutom utvecklade vi löneöppenheten genom att genomföra en reform av lönesystemet för anställda med avtal.